پیش از آنکه شروع به موضوع امروز (چگونگی خواندن صفحه ی نتایج توسط موتور جستجو) فعالیت نمایش وب سایت تان، در نتایج جستجو کنید، دانستن این مطلب که نتایج جستو دقیقا شبیه به چه چیزی هستند بسیار مهم است. اگرچه تعداد زیادی موتور جستجو در سر تاسر دنیا وجود دارد و همه آنها تفاوت های متمایزی نسبت به یکدیگر دارند، ولی یک سری مشخصات معمول وجود دارد که صفحات نتایج موتور های جستجو یا SERP ها ممکن است داشته باشند.
یک چیزی که ما شاید به دنبال یافتنش هستیم لیست های پرداختی است. لیست های پرداختی بسییار متفاوت تر از لیست های سنتی یا طبیعی هستند که ما برای تلاش SEO بروی آن تمرکز خواهیم کرد. این لیست های پرداختی در واقع تبلیغات و برنامه های همچون Google’s AdWord یا Microsoft’s Bing Ads هستند که اجازه می دهند تبلیغات پیشنهاد بشوند و در نتایج جستجو قرار گیرند.
یک صفحه معمول نتایج جستجو 10 نتیجه طبیعی که به صفحات وب دیگری متصل هستند را خواهد داشت. هر نتیجه ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد اما همگی آن ها در نهایت یک سر خط و توضیح و URL قابل رویت خواهند داشت. مهم است که بدانیم این اجزاء شبیه به چه چیزی هستند زیرا در ادامه، ما این المان ها را برای یک نتیجه منحصر به فرد اصلاح و بهینه سازی خواهیم کرد.
نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اینترنت از زمان اولین ظهور موتور های جستجو بسیار تغییر کرده است و اجزای بسیاری در وب فراتر از متن و صفحات وب وجود دارد.
موتور های جستجو کار خوبی را به صورت همگام انجام داده اند و ما در حالی که صفحات نتایج جستجو را می بینیم آن ها نتایجی همچون فیلم، عکس ، اخبار، محصولات و نقشه ها را در صفحه نتیجه جستجو گنجانده و به ما نشان می دهند.
یک راه معمول برای تشریح ، این خواهد بود که ما اکنون مخلوطی از نتایج جستجو را داریم که تمامی انواع اجزای متفاوت را در بر دارد. بعضی مواقع نتایج مخلوط یک گروهی از کلیپ های ویدیوئی را خواهند داشت که با پرسش کاربر تطابق دارد یا ممکن است یک لیست مشاغل را همرا با نقشه نمایش دهد و آن می تواند یک گروه از تصاویر به همراه قیمت ها برای محصول خاصی که می توانید بخرید باشد.
سیگنال های اجتماعی به موتورهای جستجو اجازه می دهند که نتایج شخصی ترشده را مثل عنوان خبری که دوست شما به اشتراک گذاشته است را برگردانند. این نتایج می تواند در تنوع راه های متفاوتی که موتور های جستجو جهت پاسخ مناسب و مرتبط به پرسش کاربر پایه ریزی شده اند نمایش داده شوند.(بهینه سازی سایت)
در بعضی از نتایج ممکن است چرخه مجازی از نتایج ظاهر گردد، دیگران ممکن است نتایج افزایش یافته مانند نمودار دانش گوگل را دربر داشته باشند. این نتایج از منابع متفاوتی مثل ویکی پدیا، فریبیس (Freebase) یا حتی از دفتر حقایق CIA و آن های که می توانند پاسخ سریع به پرسش سوالگر بدهند، استخراج می شوند.
در بالا نمایی از نمودار دانش گوگل را مشاهده می کنید.
نکته ی مهمی که باید به یاد داشت این است که شما فرصت های زیادی برای نمایش محتوایتان در صفحات نتایج موتور های جستجو دارید و هرچه شما بیشتر بدانید موتور های جستجو چگونه اقدام به نمایش نتایج به کاربر میکنند شما بیشتر خواهید دانست چگونه موتور های جستجو را وادار به نمایش محتوای شما بالاتر از دیگران کند.
مطلب قبلی: بهینه سازی موتور جستجو چیست؟
مطلب بعدی:چگونه بهترین کانال تبلیغاتی را بیابیم؟
تکنیک های بهینه سازی سایت به دو بخش کلی تقسیم شده اند :
تکنیک های سئو در این بخش دارای ویژگی های زیر هستند :
تکنیک های سئو کلاه سیاه بر این اساس شناخته می شوند :
به طور کلی هدف سئو کلاه سفید جلب رضایت کاربر و خشنود نگه داشتن آن است ، اما در سئو کلاه سیاه صرفا برای افزایش رتبه بندی سایت یا سئو سایت در موتورهای جستجو تلاش می شود .
مطلب قبلی : سئو خارجی چیست ؟
مطلب بعدی : ابزارهای سئو
در این بخش با روش های بسیار خوبی در ارتباط با کانال های تبلیغاتی (چگونه بهترین کانال تبلیغاتی را بیابیم؟) آشنا خواهید شد با ما همراه باشید.
چه مکانی برای تبلیغ آنلاین مناسب ترین است؟ امروزه پاسخ به این سوال از هر زمان دیگری پیچیده تر است!
گوگل ادوردز اولین گزینه ای سات که به ذهن افراد می رسد اما راه ها بی نهایتند.
سوال این جااست: کامل ترین مکان برای مشتریان شما و محصولات خاص شما چگونه است؟
مشتریان شما وقتشان را کجا صرف می کنند؟
همانطور که قبل تر گفته شد قبل از آنکه تصمیمی بگیریم در کجا تبلیغ کنید باید اطلاعات دقیقی از بازار هدف خود داشته باشید.
علایق و رویاهایتان چیست؟ مشکلات و اعتقادات و سرگرمی های آن ها چگونه است؟
مشتریان ایده آل شما وقت خود را در اینترنت در کجا سپری می کنند؟ آیا وبلاگ مورد علاقه ای دارند؟ آیا به وب سایت های خبری خاصی سر می زنند؟ آیا زمان زیادی را در فیسبوک می گذرانند؟ آیا به یوتیوب نگاه می کنند؟
آیا مشتریان شما یک فروشنده در حال مسافرت است که از تلفن همراهش برای جستجوی رستوران ها استفاده می کند؟
پرسونا یا تیپ شخصیتی در سوالات شما در مورد مشتریان ایده آل تان و نحوه ی سپری کردن اوقات شان پاسخ می دهد.
همانطور که قبلا اشاره کردیم لیست جاهایی که شما می توانید به صورت آنلاین تبلیغات خود را ارائه دهید هرروزه در حال افزایش است. شبکه های تبلیغاتی، شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها، وب سایت ها را در این جا مهم ترین این گزینه ها می آوریم.
گوگل ادوردز تاکنون شناخته شده ترین و بزرگترین محل تبلیغ آنلاین بوده است که پس از آن موتور های جستجوی یاهو و بینگ قرار می گیرد. اگر بازار شما بین المللی است حتما از موتور های جستجوی بایدو در چین و یاندکس در روسیه استفاده کنید.
موتور های جستجوی بزرگ مثل گوگل، یاهو، بینگ از طراحی سایت های عمومی برای تبلیغ استفده می کنند. اگر به یکسری وب سایت با مطالب مشابه مراجعه کرده باشید احتمالا بند های افقی و عمودی را در آن ها دیده اید که همگی تبلیغ مشابه ای دارند. این وب سایت ها توسط شبکه های تبلیغاتی مدیریت می شوند.
دو شبکه ی معروف این دو تبلیغات شبکه نمایش گوگل و شبکه وابسته به گوگل است.
شبکه نمایش گوگل بسیار عظیم بوده و حدود 4 میلیارد مرورگر در روز آن ها را می خوانند 700 میلیون کاربر ماهیانه دارد و 80 درصد کاربران اینترنتی به صورت آنلاین این شبکه ها را مشاهده می کنند. این شبکه به شما به عنوان یک صاحب کسب و کار این اجازه را می دهد تا در هزاران و میلیون ها وب سایتمستقل تبلیغ خود را نشان دهید.
مطلب قبلی: چگونگی خواندن صفحه ی نتایج توسط موتور جستجو
مطلب بعدی: ویژگی های شبکه های اجتماعی
کسب کار و اینترنتی در دهه جدید رونق زیادی یافته و هر روز افراد بیشتری
وارد این عرصه می شوند ، این پیشرفت نشان دهنده ظرفیت بالای این شغل می باشد.
در کسب و کار اینترنتی مهم نیست که شما چند سال سن دارید ، اصلا مهم نیست که شما چقدر سرمایه دارید ، در کسب و کار اینترنتی مهم نیست شما در کجای این کره خاکی زندگی می کنید . یک کارآفرین به همراه ایده نو و خدماتی که برای مخاطبین جذاب باشد یکی از دلایل موفقیت در کسب و کار است .
ایجاد کسب و کار اینترنتی همانند رفتن به یک سفر دور و دراز است ، سفر به مکانی ناشناخته و مهم تر از سفری که حتی تجربه کسانی که از شما جلوتر هستند برای موفقیت های شما کافی نیست . تنها راهنمای شما برای شروع این سفر یک نقشه است ، یک نقشه ای که تا پایان این سفر راهنمای شما باشد . و به شما کمک کند ، نام این نقشه در کسب و کار اینترنتی طرح تجاری Business Plan است.
اما تمام افرادی که قصد انتخاب معیارهایی برای سنجش عملکرد بازاریابی دارند عواملی را در نظر بگیرند که اثرات مثبت سه مفهموم زیر را داشته باشند:
بازایابی یعنی همگراسازی همه فعالیت های شرکت در مسیر فروش بیشتر.
بازاریابی اینترنتی به آن بازاریابی الکترونیکی ، بازاریابی آنلاین یا تحت وب گفته می شود ، به کسب درآمد ، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود .
بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی می باشد چرا که نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می شود ، بلکه شامل کلیه فعالیت ها و بازاریابی های که از طریق شبکه های اجتماعی ، ایمیل و دیگر وسایل از راه دور است را شامل می شود .
پیدایش اینترنت ، این امکان را تقریبا برای همه بوجود آورد که هر کسی کالا ، محصولات یا خدمات خود را تنها با فشار چند کلیک از سوی خریدارن بفروش برساند . بازاریابی اینترنتی ، ذاتا ادامه ای از بازاریابی سنتی در سال های گذشته است ، تنها می بایست نکاتی را رعایت کرد که هسته اصلی بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند .
تعریف : کسب و کار عبارت است از خرید و فروش کالاها ، تولید کالا یا عرضه ی خدمات یه منظور بدست آوردن سود است.
به کسب و کاری گفته می شود که به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه اینترنت انجام می پذیرد
به زبان ساده الگوریتم های موتور های جستجو برنامه هایی هستند که با بررسی سیگنال های مختلف و انجام محاسبات، بهترین نتیه را به کاربر ارائه می دهند. همواره هدف اصلی موتور های جستجو ارایه نتایج بهتر به کاربران بوده و در سالیان اخیر شاهد آن هستیم که موتور جستجویی مانند گوگل تلاش دادر که نه تنها کیفیت نتایج جستجو را بالا ببرد بلکه می تواند نتایج منحصر به فرد برای کاربر خاص را نیز نمایش دهد. موتور های جستجو بدین منظور از هوش مصنوعی، علم یادگیری ماشین و الگوریتم های متعددی استفاده می کنند.
نام گذاری الگوریتم ها و آپدیت های آن ها به این علت است که هنگامی که در مورد آن ها صحبت می کنیم بتوانیم به یک الگوریتم و یا یک آپدیت به خصوص رجوع کنیم.
موتور جستحوی گوگل دارای الگوریتم های متعددی است که با تحقیق و توسعه مثال زدنی هواره در حال بهبود آن ها با هدف بالابردن کیفیت نتایج جستجو است. الگوریتم های گوگل در سال 2012 حدود 500 مرتبه و در سال 2014 بیش از 600 مرتبه رسید و در سال 2017 نیز در حدود چند هزار بار بوده است. البته تعداد کمی از آپدیت ها جزء آپدیت های اساسی و با اهمیت بالا هستند و بیشتر بروز رسانی ها با اهمیت کمتر هستند و ممکن است کاربران و وبمستران متوجه آن ها نشوند. با شناخت الگوریتم های گوگل می توانید تصمیمات بهتری در مورد طراحی سایت (طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی) خود بگیرید.
در ادامه به بررسی آپدیت های گوگل می پردازیم.
گوگل در ژانویه 2012 اعلام نمود که با هدف بالابردن کیفیت نتایج جستجو، از آن پس از زاویه دیگری به قسمت above-the-fold یا همان قسمت از بالای صفحه در هنگامی که هنوز اسکرول انجام نشده است نگاه می کند.
این تغییر الگوریتم در پی اعلام قبلی گوگل مبنی بر احتمال جریمه شدن صفحاتی که حاوی تبلیغات بیش از حد و آزار دهنده هستند انجام شد. بیشترین تاثیر آپدیت Page Layout بر سایت های است که تبلیغات متعددی را در بالای صفحات خود نمایش می دهند و دسترسی کاربران را به محتوای صفحه دشوار می کنند.
موبایلگدون نام یکی از آپدیت های الگوریتم گوگل است که در تاریخ 21 آوریل 2015 معرفی شد. هدف اصلی Mobilegeddon اولویت دادن به وب سایت های است که روی گوشی های هوشمند و سایر دستگا های موبایل به خوبی نمایش داده می شوند و به اصطلاح موبایل فرندلی هستند.
این تغییر در الگوریتم گوگل اثری برجستجو های انجام شده توسط کامپیوتر های رومیزی و لپ تاپ ندارد و در حال حاضر صرفا روی جستجو های انجام شده توسط دستگا های همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت تاثیر می گذارد. کلمه موبایلگدون ترکیب دو کلمه موبایل و آرماگدون است و مفهوم آن این است که صفحه ای که موبایل فرندلی نباشد، از نظر رنکینگ و جایگاه در موتور جستجو نابود خواهد شد.
صفحات مختلف تاثیری بر روی یکدیگر ندارد. این بدان معنی است که صفحات غیر موبایل فرندلی در یک سایت، تاثیری بر رنکینگ دیگر صفحات موبایل فرندلی همان سایت ندارند و به عبارت دیگر، این الگوریتم به صورت site-wide محاسباتش را انجام نمی دهد.
دزد دریایی گوگل یا همان Google Pirate نام یکی از آپدیت های الگوریتم موتور جستجوی گوگل است که در آگوست سال 2012 با هدف جریمه کردن و یا پایین آوردن سئو سایت یا رنکینگ سایت هایی که از آن ها شکایت شده و قوانین کپی رایت را نقض کرده اند انجام شد.
نام این آپدیت الگوریتم گوگل در ابتدا Emanuel Update بود که نام یکی از افراد با نفوذ در هالیوود بود که در سمیناری از واژه دزد دریایی برای دزدیده شدن محتوا استفاده کرده بود. گوگل پس از مدتی برای بیشتر قابل فهم بودن نام آپدیت ، آن نام را به دزد دریایی گوگل تغییر داد.
جهت بهینه سازی برای موتور های جستجو یا سئو، توصیه می شود که از محتوای جدید و غیر تکراری و مفید برای کاربران استفاده شود. در صورت استفاده از محتوای دیگران بدون کسب اجازه از آن ها، ممکن است با شکایت کاربران به گوگل مواجه شوید و صفحات و یا محتوای تکراری شما از ایندکس گوگل حذف شوند و با افت رنک نیز مواجه شوید.
حال ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که به چه روشی می توان از سایتی که حق کپی رایت شما را نقض کرده است به گوگل شکایت کرد. پاسخ این سوال را در قسمت DMCA می توانید ببینید.
از سال 2009 یکی از فاکتور های مهم در محاسبه ی رنک صفحات توسط گوگل،سیگنال سرعت بارگذاری صفحه است. شما می توانید از طریق ابزار Google Page Insights امتیاز سرعت صفحات سایت ها را بررسی کنید.
طبق اعلام رسمی گوگل تا ماه جولای سال 2017 استفاده گوگل از سیگنال سرعت بارگذاری صفحه برروی جستجو های انجام شده توسط دسکتاپ متمرکز بود ولی از ماه 7 سال 2018 گوگل از این سیگنال برای محاسبه رنک در جستجو های انجام شده توسط موبایل نیز استفاده می کند.
گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که بروز رسانی که به نام Speed Update در الگوریتم های گوگل انجام پذیرفت، بر همه بهینه سازی سایت ها تاثیر نگذاشته و صرفا در مورد سایت ها و صفحات کند در نظر گرفته شده است و البته گوگل به اهمیت عبارتی که کاربر آن را جستجو کرده است نیز تاکید کرده و اعلام کرده که قرار نیست که به عنوان نمونه، صفحه ای که در مورد یک query دارای رنک خوبی است، به یکباره با افت رنک شدید مواجه شود و گوگل تمام تلاش خود را می کند که آپدیت سرعت در کنار اهمیت عبارت جستجو شده به کار خود ادامه دهد.
مطلب قبلی: چگونه بهترین کانال تبلیغاتی را بیابیم؟
مطلب بعدی: DMCA چیست؟